onsdag den 3. marts 2010

Mærk nuet

I dag er hun blevet scannet, min mor.

Det er ikke så meget dét at få kontrastvæske direkte i kroppen og ligge bomstille i et klaustrofobisk rum, mens ens indre ubønhørligt bliver gennemfotograferet. Det er mere dét, at billederne kan være så afslørende, at man ikke kan holde det ud.

Hun har det så godt nu, at det er ufatteligt, hvis en ualmindelig ondsindet cancer formerer sig i hende. Det kan ikke passe! Men hun ved først noget om en uge. Imens bider vi negle. Og taler ikke så meget om det. Og om døden.

Vi har ellers talt meget om den. Den bliver allestedsnærværende, når nogen siger ordet "uhelbredelig". Og det er der nogen, der har sagt om min mors sygdom. Heldigvis er der også en tiltalende og venlig læge, der har gjort opmærksom på de store fremskridt, der opnås indenfor kræftbehandling idag. Mange kan leve længe med deres cancer, fremfor automatisk at dø af den efter et vist antal måneder. "Hvis du lever om tyve år, så åbner vi en flaske champagne" sagde han.

Døden bliver konkret. En trussel. En sort sky midt på en solrig forårsdag.

Men det eneste vi ved er, at vi har her og nu.

Hver eneste dag er der mennesker, der aldrig kom hjem. Mennesker, der ikke havde været bange og følt døden tæt på. Mennesker, der gik ud af døren om morgenen i sikker forvisning om at vende tilbage.

Nu taler jeg med min mor hver dag. Jeg spørger hende om de ting, jeg har brug for at vide. Jeg fortæller hende de ting, jeg har brug for, at hun ved. Jeg taler med min far og jeg taler med min bror. Vi har talt mere sammen de sidste fire måneder, end vi har gjort i alle årene før...

Jeg fylder mine børn op med historier fra mit liv, fra deres fars liv. Og fra vores fælles liv. Selvom han selv har bragt lemlæstelse og bevidstheden om død tæt på os. Vores børn er stadig vores børn, og de har krav på de gode historier. Fordi ingen ved, hvor lang tid vi har til at fortælle.

Mærk nuet.

3 kommentarer:

  1. Det er hårdt at være vidne til, at en af de nærmeste er syge. Jeg kender din situation ualmindelig godt. Min svigerfar døde sidste år efter fem måneders HÅRD kamp med den ubarmhjertige og onde kræftsygdom. Men støt jer til lægens ord: Der er faktisk mange kræftsyge, som bliver behandlet og lever i lang tid. Forsøg ikke at tage sorgerne på forskud. Kliche på kliche. Jeg er sikker på, at I lige nu gør det, der er bedst for jer - I taler sammen. Fortsæt med det. I min svigerfamilie blev der talt for lidt. Det gør ondt efterfølgende.

    SvarSlet
  2. Det er først når man har mistet eller pludselig bliver gjort opmærksom på at man kan miste, at man lære.

    Tal, lyt, fortæl! Lige pludselig er det for sent.
    Husk også sådanne åndsvage ting, som at få opskriften på lige den ret, som din mor bare er ekspert i at lave, det fif hun lige bruger i en given situation. Det er en måde at påskønne hendes dygtighed og en måde at huske hende på senere.

    Må tiden være med jer og nyd de mange år, som I helt sikkert har sammen endnu!
    Knus

    SvarSlet
  3. Kære jer

    Tak for jeres kommentarer og JA! Det er vigtigt at få talt. Og været.
    Og alligevel lurer det kunstige lidt...som om, hvis vi pludselig taler meget og er meget sammen, så har vi accepteret, at døden er lige i hælene på hende. Og det lader vi jo allesammen som om, den slet ikke er.
    Jeg har også fået anbefalet bogen Min Mor af Annamette Fuhrmann (http://fuhrmannfordig.blogspot.com/). Men jeg synes det er svært at komme med den nu! "Ja mor, siden du nu skal dø lige om lidt, synes jeg du skal have den her bog"
    Svær ting...suk.

    SvarSlet